Den nuværende S-bane skal frem mod 2040 omlægges fra en traditionel by-bane til et fuldautomatiseret metrolignende transportsystem. Det er den største ændring i S-togets mere end 90-årige historie
Danmark står i øjeblikket over for omfattende investeringer og ændringer i infrastrukturen for milliarder. Over hele landet anlægges, udvides og moderniseres jernbanen med bedre og nye spor, elektrificering at strækninger og nye signaler.
Et af de steder, hvor jernbanen i de kommende år tager et kvantespring, er S-banen. Den nuværende S-bane skal omlægges til et fuldautomatisk transportsystem, som vi kender det fra metroen i København. Omlægningen skal gavne vækst og mobilitet i hele hovedstadsområdet og fortsat bidrage til et klimavenligt bymiljø og skabe rum for flere kunder og dermed mindske trængslen.
Med dagens standarder vil den nye S-bane blive verdens største og hurtigste fuldautomatiske bybane, når den står færdig.
Banedanmark skal i samarbejde med DSB gennemføre en række tiltag for at gøre infrastrukturen til Fremtidens S-bane klar til brug. Den vigtigste ændring er, at der skal sikres barrierer langs s-banen i form af hegn eller lignende, på perronenderne og mellem spor for at forhindre uautoriseret adgang til sporene.
Der blev gennemført en myndighedshøring i januar 2025. Det er muligt at læse det fremsendte materiale (afgrænsningsnotat) samt høringsnotatet under ”tidligere undersøgelser”.
Banedanmark har udarbejdet en Miljøvurdering af programmet for Fremtidens S-bane, for at få belyst de samlede miljøkonsekvenser, før projekteringen af de enkelte S-banestrækninger igangsættes.
Fra den 2/6-2025 til den 15/8-2025 gennemfører Banedanmark og DSB en offentlig høring af Miljøvurderingen. Materialet kan læses nedenfor under ”aktuel høring”.
Alle interesserede har mulighed for at sende et høringssvar til projektet på:
Fremtidens-S@bane.dk
Ved afgivelse af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvar.