Banedanmark undersøger

Forenkling af Københavns Hovedbanegård

Københavns Hovedbanegård er i dag indrettet til en trafikafvikling, hvor spornettet tillader mange kørselsmuligheder via mange sporskifter. Denne indretning betyder, at forsinkelser let forplanter sig mellem de forskellige baner på Hovedbanegården og videre til resten af banenettet.

Desuden må togene holde en lav hastighed forbi de mange sporskifter. Indretningen medfører samtidig mange sporskiftefejl og et dyrt vedligehold af sporskifterne.

Det fremgår af aftalen om Infrastrukturplan 2035, at der skal gennemføres en forenkling af Hovedbanegården. Formålet med forenklingen er at forbedre infrastrukturen til fordel for kapaciteten og derigennem muligheden for at sikre en bedre punktlighed i fjern- og regionaltrafikken
Banedanmark har med inddragelse af DSB og Trafikstyrelsen i perioden 2021-2024 udarbejdet to idéoplæg. Det første idéoplæg fremlagde to principløsninger (A og B), som kunne forbedre trafikafviklingen på Københavns Hovedbanegård.

Politikerne valgte herefter at Banedanmark skulle arbejde videre med Principløsning A. Det sidst fremlagte idéoplæg er to varianter af principløsning A, hvoraf løsning 1 (10-sporløsningen) er en optimering ift. gangafstande og anlægsgener mens løsning 2 (12-sporsløsningen) giver ekstra perronkapacitet mhp. at imødekomme den seneste prognose fra Trafikstyrelsen vedr. international trafik.

Status på projektet
Det er i december 2024 besluttet, at der skal laves et beslutningsgrundlag, herunder miljøkonsekvensvurdering (VVM) af et projekt inden for løsning 2 med to scenarier. Det ene scenarie er en fuld løsning og det andet scenarie er nedskaleret, så det er indenfor det afsatte udførelsesbudget på finansloven. Beslutningsgrundlaget skal afrapporteres med udgangen af 2026.

 

 


Aktuelle undersøgelser

Filnavn Download
Forenkling af Københavns Hovedbanegård, 2024

Tidligere undersøgelser

Filnavn Download
Forenkling af København H, 2021
Forenkling og fremtidssikring af Koebenhavn H, 2023