Togbusser mellem Gentofte og Hillerød i weekenden
Banedanmark
færdiggør i weekenden installationen af det nye signalsystem på den første
strækning i Danmark, Jægersborg-Hillerød. Derfor indsættes der togbusser fra
lørdag nat til søndag eftermiddag.
I weekenden opdaterer Banedanmark det nye signalsystem med nye funktioner på strækningen mellem Jægersborg og Hillerød. Arbejdet betyder, at Banedanmark lukker Nordbanen mellem Gentofte og Hillerød og der indsættes togbusser fra lørdag d. 5. maj kl. 00.30 til søndag d. 6. maj kl. 14.00.
Rejseplanen er opdateret med ændringerne.
Fordele for S-togspassagerne
Med det nye signalsystem kan farten hæves fra 100 til 120 km/t på nogle strækninger, og togene kan køre ned til 1,5 minutter efter hinanden uden at gå på kompromis med sikkerheden – i dag er afstanden 2,5 minutter. Alt i alt betyder det, at forsinkelser lettere kan indhentes, at der kan køre flere tog, samt at punktligheden kan hæves.
Første strækning med nyt CBTC-signalsystem
CBTC-signalsystemet på strækningen Jægersborg-Hillerød har været i brug siden 2016. Strækningen er valgt som den første, fordi strækningens gamle signalsystem var det ældste på S-banen og dele af det stammede tilbage fra 1912. Udrulningen på prøvestrækningen mellem Jægersborg-Hillerød har taget mere end to år, og banen har været spærret i 6 testweekender. Banedanmark har testet software og udstyr på banen, lokomotivførernes interaktion med systemet og kommunikationen med det nye Trafiktårn i København, mens der skal køres tog og fragtes passagerer. Og det har øget kompleksiteten. Under arbejdet på de næste tre strækninger, Jægersborg-Svanemøllen, Klampenborg-Svanemøllen og Hellerup-Ryparken, planlægges der med to testweekender per strækning.
CBTC er en forkortelse for Communication Based Train Control, et system baseret på den nyeste generation af signalsystemer til bybaner. Systemet anvendes i flere andre storbyer, såsom New York, Paris og London. Så systemet er kendt og afprøvet teknologi, men det skal tilpasses danske forhold. De næste år skal alle signaler på S-banen udskiftes for at mindske antallet af signalfejl og forsinkelser.