Togbusser på dele af S-banen i weekenden

Banedanmark sætter et nyt digitalt signalsystem i drift på S-banen mellem Jægersborg og Svanemøllen samt Ryparken og Klampenborg i weekenden. Systemet skal nedbringe antallet af signalfejl og give flere tog til tiden. Der kører togbusser på strækningen fra natten mellem fredag og lørdag den 24.-25. maj til og med søndag den 26. maj.

 

Banedanmark sætter i weekenden det nye digitale signalsystem (CBTC) i drift på S-banen på strækningerne Jægersborg – Svanemøllen og Ryparken – Klampenborg. Der kører derfor togbusser fra lørdag d. 25. marts kl. 02 til og med søndag d. 26. maj mellem Hillerød og Svanemøllen samt Ryparken og Klampenborg. Rejseplanen.dk er opdateret med ændringerne. Arbejdet er lagt i weekenden af hensyn til pendlertrafikken.

 

Det nye digitale signalsystem blev sat i drift i 2016 på den første strækning mellem Jægersborg og Hillerød. Før det nye system godkendes og bliver taget i brug, bliver det testet grundigt. Da det er ét samlet signalsystem som går i drift, er det nødvendigt at medtage Nordbanen mellem Jægersborg og Hillerød i weekendens tests.

 

Togbusser erstatter S-tog

S-togene bliver erstattet af togbusser på strækningen Hillerød – Svanemøllen og Ryparken – Klampenborg fra lørdag til og med søndag nat. Passagerer kan se, om deres tog bliver påvirket på Rejseplanen.dk, der er opdateret med ændringerne.

 

Systemet giver fordele for passagerne

De gamle signalanlæg er forældede og nedslidte, og signalfejl er i dag den væsentligste årsag til

forsinkede S-tog. Med det nye signalsystem er der færre elementer i sporene, som kan gå i stykker - Det betyder færre fejl og flere tog til tiden. Systemet vil nedbringe antallet af signalfejl med cirka 50 procent, når det er fuldt udrullet på hele S-banen. 

 

Det nye digitale system hedder CBTC og er en forkortelse for Communication Based Train Control. Systemet er baseret på den nyeste generation af signalsystemer til bybaner og anvendes i flere andre storbyer såsom New York, Paris og London. CBTC-signalsystemet er altså kendt og afprøvet teknologi, men det skal tilpasses danske forhold. De næste år udskifter vi alle signaler på S-banen. Det gør vi for at mindske antallet af signalfejl og forsinkelser.

 

Læs mere om signalsystemet på S-banen på Banedanmarks hjemmeside.