Her arbejder vi
VI ER I FULD GANG MED AT INSTALLERE OG TESTE DET NYE SIGNALSYSTEM PÅ S-BANEN OG FJERNBANEN
De nye signalsystemer på fjern- og S-banen skal testes grundigt på en afgrænset jernbanestrækning inden de udrulles på resten af jernbanenettet. De første strækninger kaldes ”Early Deployment Lines” (EDL) og er et centralt element i udrulningen af signalsystemerne. På S-banen er den første strækning mellem Hillerød og Jægersborg, mens den første fjernbanestrækning i øst går fra Roskilde over Køge til Næstved og i vest fra Frederikshavn over Lindholm til Hobro.
Fjernbanen
Fjernbanen er delt op i øst og vest. Vest dækker Jylland og øst dækker Sjælland og Fyn.
ØST
Roskilde-Køge
I øst er vi i øjeblikket i gang med test af det nye ERTMS-system på strækningen Roskilde-Køge. Vi forventer at tage signalsystemet i brug i december 2019.
Vi tester så vidt muligt i weekenden af hensyn til togtrafikken. Når vi tester kan det være nødvendigt at lukke overkørslerne på strækningen.
Planlagte weekendtests og -spærringer
Vi forventer at lukke overkørslerne på strækningen i følgende weekender i 2019:
2019
- Uge 44, 45, 46, 47, 48, 49 og 50.
Der tages forbehold for ændringer i tidsplanen.
NB! Vi opdaterer løbende siden med seneste nyt.
Køge-Næstved
Mellem Køge og Næstved er vi igang med at installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr som f.eks. sporskiftedrev, kabelrender og kabler.
VEST
Frederikshavn-Lindholm
Strækningen i vest blev d. 21. oktober 2018 taget i drift, som den første strækning med ERTMS i Danmark. Næste strækning bliver Struer-Thisted.
Læs nyheden "Første strækning med det nye signalsystem i drift" her.
Struer-Thisted
På strækningen mellem Struer og Thisted er vi igang med at gøre banen klar til det nye signalsystem. Vi installerer nyt teknisk udstyr og opgraderer/udskifter dele af det eksisterende udstyr som f.eks. sporskiftedrev, kabelrender og kabler. Inden strækningen kan blive taget i brug skal vi udføre en række tests.
S-banen
Hillerød-Jægersborg
På S-banen er det nye signalsystem CBTC i brug mellem Hillerød og Jægersborg.
I starten af maj 2018 færdiginstallerede vi systemet og er nu i fuld gang med de næste strækninger. Læs mere her.
Jægersborg/Klampenborg og Svanemøllen/Ryparken
Det nye signalsystem blev taget i brug på strækningen Jægersborg/Klampenborg og Svanemøllen/Ryparken i maj 2019. Det er den anden strækning der ibrugtager systemet.
Farum-Ryparken
Fra november 2017 og frem til sommeren 2018 installerede vi teknisk udstyr mellem Farum og Ryparken. Inden vi kan tage banen i brug skal vi dog teste udstyret.
Ryparken-Ny Ellebjerg
Fra oktober 2018 og frem til foråret 2019 installerede vi teknisk udstyr i sporet på S-banen mellem Ny Ellebjerg og Ryparken. Vi startede ved Flintholm og arbejder os fremad langs skinnerne mod Ryparken.
København H-Carlsberg/Sydhavnen
Fra slut oktober 2019 og frem til foråret 2020 installerer vi teknisk udstyr i sporet på S-banen mellem København H og Carlsberg/Sydhavn.
Sådan kommunikerer vi med borgere og naboer
Hold dig opdateret
Modtag de seneste nyheder direkte i din indbakke.
Tilmeld dig nyhedsbrevet: Nyt om Signalprogrammet