De første strækninger - her arbejder vi

Det nye signalsystem skal testes grundigt på en afgrænset jernbanestrækning inden det udrulles på resten af jernbanenettet. Signalsystemet kom i oktober i 2018 i drift på den første strækning i Danmark mellem Frederikshavn og Lindholm. I Østdanmark tog vi det nye signalsystem i brug mellem mellem Køge og Roskilde i december 2019. 

I april 2020 havde vi den første regulære udrulning, da Thybanen mellem Struer og Thisted fik det nye signalsystem

Early deployment

De første strækninger kaldes "Early Deployment" og er et centralt element i udrulningen af det nye signalsystem. 

Strækningen i Vestdanmark (Lindholm-Frederikshavn) er valgt som den første strækning på grund af signalanlæggenes alder og fordi de har en lavere funktionalitet end på sammenlignelige strækninger (ingen såkaldt togkontrol og sikringsanlæg).

Strækningen i Østdanmark (Køge-Roskilde) er også valgt som den første strækning fordi fordi strækningen i dag har ældre computerstyrede sikringsanlæg, som er  svære at vedligeholde levetidsforlænge.